2013. június 29., szombat

Harag, fájdalom és szeretet

Zombiként értem vissza csütörtökön. Pénteken lelassultan ébredtem 7-kor, fogtam egy palack vizet, törülközőt, bérletet, és elindultam a tengerhez. A napelemes információs tábla azt állította,hogy 20 perc múlva jön a következő busz, ezért elindultam egy másik megállóba. Közben elment a busz, amelynek csak 20 perc múlva kellett volna érkeznie. A másik megállóban is tizensok percet jelzett az általam ismert busz. Megérkezett egy másik, amelyet nem ismerek, de felszálltam. Egyszer élünk, amúgy is zombi vagyok, úgysem sietek sehova, valahova biztos visz. A tel-avivi központi pályaudvarra vitt. Végülis egy átszállással kikötöttem a kedvenc tengerparti helyemen. Futottam egy sort, aztán vissza, és ráfeküdtem a vízre. Megérkeztem. 

Két vendégem van. Megbeszéljük, hogy együtt megyünk Tel Avivba a zsinagógába szombaton. Kilenc előtt indulunk, a hat kilométer könnyebben telik hármasban, mint egyedül. Mire odaérünk, leizzadok. Többen kedvesen, örömmel fogadnak, már vagy egy hónapja nem voltam. A zsinagógai légkondi lassan lehűt. Két helyi lánnyal megbeszélem, hogy a női részben én hordom körül a Tórát. Gondosan odatartom mindenkinek, akiről látom, hogy meg akarja érinteni. Aztán Gomél-t mondok. Jól érzem magam itt. 

Most nem jut eszembe, ami Budapesten annyira megviselt, hogy amikor a Tóra-olvasáskor - hibásan - kijavítottam a rabbit, és ő indulatosan kioktatott, ez annyira megsemmisítő volt, hogy kimentem a teremből, hogy lenyugodjak. Nem csökkent a zaklatottságom, de úgy döntöttem, hogy az olvasás végéig maradok. Hátra mentem, hogy minél távolabb legyek. Volt ott öt-hat nő, egy sem jött oda, hogy mi bajom van. Azt hiszem, ez volt a legrosszabb. Nincs a nők között szolidaritás. Később a rabbival próbáltuk tisztázni a helyzetet, közben megjelent a családja, és a kicsi lánya boldogan köszöntötte őt. Mivel velem volt elfoglalva, nem reagált erre, ami a kicsi lányt nem zavarta, de a felesége figyelmeztette. 

Egyedül maradtam, és elindultak a könnyeim. Nem tudok publikusan sírni, az egyetlen hely a budapesti zsinagóga. Megvártam a Tóraolvasás végét, aztán elindultam hazafelé. Ez az utolsó hely, ahol maradtam annak ellenére, hogy nem éreztem jól magam. Sehol máshol nem maradok. Most már itt sem. 

Szombaton délben hárman visszajövünk a lakásba. Amint hazaérünk, lezuhanyozom hideg vízben. Tanultam, hogy ha a hajamat nem vizezem meg, akkor lehet szombaton hideg vízben zuhanyozni. Jólesik, a hideg inkább langyos. Ebéd után alszom, aztán indulok vissza a tanulásra. Új úton megyek, eltévedek, kissé késem. Ezen a napon 18 km-t gyalogoltam. A vendég rabbi magyaráz, sokkal többször néz rám, mint másra, pedig vagy talán éppen azért, mert én kevésbé értem, mint más. A szeuda slisit után énekelünk, a nők közül csak én engedem ki a hangom, és nagyon jól érzem magam a közös fájdalmas és mégis vidám éneklésben. 

8 megjegyzés:

  1. Sajnálom, hogy nem voltam ott azon a szombaton.

    VálaszTörlés
  2. Én is. Lehet, hogy más lett volna.

    VálaszTörlés
  3. Ezt viszont jól esik hallani. <3

    VálaszTörlés
  4. Azt tanultam, hogy nem lehet az egész testet, ezért kell kihagyni a hajat. De lehet, hogy a házasság tisztasága felülmúlja ezt. :)

    Megérne, az biztos. Azt hiszem, annyira drukkolunk a sajátunknak tudott férfinak, hogy egymásról már megfeledkezünk.

    Nem látom a fb-on Eszter megosztását és a kommentedet, pedig megnézném.

    VálaszTörlés
  5. nagyon szomorú és lehangoló, amit írsz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nekem személyesen nem, mert "van másik" (Alfonso). De mégis, mert a zsidó hagyományokban van a férfiaknak közössége, és van a nőknek (Mirjam és a nők dobokkal). Most még van a férfiaknak közössége, és kevésbé a nőknek (neológia). Ez jobban hasonlít a keresztény kultúrára, ahol az esküvő során a nő ugyanazt az elköteleződést mondja, mint a férfi, kiegészítve azzal, hogy "engedelmeskedem" (református)

      Törlés
  6. Fú, ez engem is lehangolt. már harmadik hete nem jutok el oda. mert épp egy női jógahétvégén voltam és megtapasztaltam hogy igenis van női szolidaritás. csak a zsidó nőkbe jutott kevesebb...........................? elgondolkodtató..... kár, hogy nem voltam ott.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogy úgy pontosabb: a magyar (zsidó) nőkbe jutott kevesebb. Az Amerikából importált lubavicsiaknál úgy tűnik, működik ...

      Törlés