2018. február 21., szerda

Párterápia - Cape Cod módon


Diával csináltam párterápiát. A fiú jelentkezett nálam, kérdeztem, hogy hogyan jutott el hozzám. Mondta, hogy látott egy videot rólam korábban („Mi van, ha nincs?”), és most megnézték együtt, és arra jutottak, hogy van bizalmuk hozzám. Kiderült, hogy Diának utánanéztek a Facebookon, és mivel az ő lánya is Waldorfba jár, ezért a bizalmat ő is megkapta.

Nagyon nyitottak voltak. Ezt betudom a Waldorfnak. A lány először félt a módszertől, ami a Cape Cod módszer, de azt mondta, hogy belevágnak. A végén azt mondta, hogy örül, hogy belevágtak, mert nagyon biztonságos volt. A fiú a végén azt mondta, hogy békét érez, bár ilyenkor nem szokott. Annyira jó volt ezeket hallani, hogy most, napok múlván is eszembe jutnak.

A módszerben az a folyamat leegyszerűsítve, hogy hagyjuk a párt/csoportot beszélgetni, aztán leállítjuk, és akkor a két terapeuta/tanácsadó beszéli meg a látottakat, hallottakat a kliensek előtt. Aztán megint a kliensek, aztán megint a terapeuták. Az első terapeuta-megbeszélésnél a rendszer – az fontos, hogy a rendszerről, és nem egyes emberekről van szó – erősségeiről beszélünk, a második megállításkor a hiányosságokat emeljük ki, és ha van javaslatunk kísérletre, akkor azt mondjuk.

Itt ebben az esetben a visszajelzés emelkedett nekem ki, és hogy egyikőjük sem hallja meg igazán a másikat. Ezért azt javasoltam, hogy felváltva mondjanak a másiknak egy visszajelzést, az saját szavaival mondja vissza, aztán ő mondhat. Ezt így mehet három körben.

Eszembe jutott, amikor először tanultam ezt a módszert Joseph Zinkertől és a feleségétől Londonban. Amikor gyakoroltunk, nekem egy olyan pár jutott, akit senki nem akart választani. Én az előző modulon nem voltam ott, ezért nekem senkivel kapcsolatban nem volt előítéletem.

A terápia idején a párom annyira zaklatott lett, hogy azt mondta, hogy nem akar az ügyfeleinkkel tovább dolgozni. Én nem értettem ezt a nagy zaklatottságot, ezért úgy döntöttem, hogy folytatom a munkát egyedül. Folytattam, és Zinker mögém állt, és tanácsokat adott. Így végigcsináltam a folyamatot.

Zinker a végén azt mondta, hogy egy terapeuta nem léphet így ki egy folyamatból, és értékelte, hogy én a folytatás mellett döntöttem. Ez egy nehéz helyzet volt. Azóta nem sokat használtam ezt a módszertant, korábban Tücsivel egy kisvállalkozás csoportjában, és akkor is jól ment. De ez a mostani, ez valami egészen fantasztikus volt!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése