2014. június 9., hétfő

Belassulva ...

A fürdőszobában találkoztam egy szúnyoggal. Amikor szembefordult velem, és állt a levegőben az arcommal szemben, a szárnyait lebegtetve, akkor láttam, hogy nem szúnyog. Így ahelyett, hogy halálra tapsoltam volna, megkérdeztem, hogy milyen állat vagy. Aztán mondtam neki, hogy biztos olyan kamerás felvevő műbogár vagy, amit az izraeli haditechnika fejlesztett ki. 

Mikor visszamentem a fürdőszobába, már nem volt sehol. Gondoltam, talán a paranoiám erősödött. 

Találkoztam a régi tel avivi rabbival. Amikor bementem a lakásba, megölelt, ez meglepett, amíg rabbi volt, egyszer fogtunk kezet, az én kérésemre. Jót beszélgettünk, sokkal inkább jelenlévőnek éreztem, mint korábban. Még így is megéreztem, amikor fogyott az érdeklődése, de most egy óra után, míg korábban ez félóra volt. Tőle hallottam azt a mondatot, amit valakitől átvett, hogy egy nőnek annyira van szüksége egy férfira, mint egy halnak biciklire. 

Szombaton Bné Brákba mentem ebédelni. A háziasszony nem érezte jól magát, így az operaénekeshez hárman mentünk, a férjjel és egy tanítvánnyal. Eszméletlenül gazdag ebédet ettünk, aztán a tanítvánnyal visszamentünk a meghívók házába, a férj davenolni ment. A vendégszobákban aludtunk, amikor kialudtam magam, felmentem a lakás második szintjére, a háziasszony ott volt, éppen egy könyvet olvasott. Jövőre smita év lesz, a termőföld szombatja, annak az előírásait tanulmányozta. 

A tanítvány huszonhét éves, Bulgáriából idekerült fiatal nő. Már egyszer találkoztunk, és akkor azt vettem észre, hogy nehéz vele szemkontaktust felvenni. Most megtudtam, hogy három éves korában örökbefogadták egy árvaházból, ahol kínozták a gyerekeket. Amikor ezt mesélte, a háziasszony hozzám fordult, hogy értem-e. Mondtam, hogy nem teljesen, azt válaszolta, hogy jobb is. Az örökbefogadó házaspár vele együtt Izraelbe költözött, amikor ő nyolc éves volt. Közben a nevelőanyja alkoholista lett, a nevelőapja - ha jól értettem - nővé operáltatta magát. Csak héberül beszéltek, így a bolgár nyelvet most érti, de nem beszéli. Amikor mondtam, hogy keverem a hébert és az angolt, felsóhajtott, hogy milyen jó annak, aki keveri a nyelveket, mert legalább tud valamennyire ezeken a nyelveken. 

A szeuda slisin, a harmadik lakomán a házigazda dvár torát mond. Aztán a háziasszony hozzám fordul, hogy mondjak én is dvár torát. Szívesen. Mivel az előző dvár torán Mózes szerénységéről is szó volt, ezért azt a kérdést feszegetem, hogy hogyan lehet az, hogy a Tórában arról olvashatunk, hogy Mózes a legszerényebb ember, miközben a Tórát Mózes írja, tehát ezt magáról írja. A házigazda szerint ez jó kérdés, a háziasszony magyarázza nekem, hogy ez azért lehet, mert Mózes csak azt írja le, amit az Örökkévaló mond neki. Ezen a ponton a háziak összevitatkoznak. A házigazda szerint ez nem olyan egyszerű, ahogyan a háziasszony látja. A kérdésre nem kapok választ, de valójában nem is vártam választ tőlük. 

Most lassacskán dolgozom, és élvezem, hogy napközben 26-28 fok van, éjszaka 20-22. Szeretem ezt az időjárást. A meleg büszkeség hete van Tel Avivban, valamire el kéne menni, de mivel nincs, kivel, lehet, hogy maradok a munkánál. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése