Ez most hosszú lesz. Ezt az interjút fordítottam héberből, két online szótárral, aztán az egy hét múlva megkapott angol változatból ellenőriztem le a fordítás helyességét. Mindazonáltal ez nyers-fordítás. A végén a héber változat linkje.
Ha csak egy dolog megérint belőle, már jó.
Interjú Yehoshua Engelmannal
Rabbi és pszichoterapeuta (tanár és zenész),
54 éves, 3 gyereke van
(Ayelet Shani)
·
Rabbi vagy. Hogyan
kezdtél pszichoterápiával foglalkozni?
Jesivákban tanultam és tanítottam. Tanultam Gestalt
terápiát, és rabbiként azt éreztem, hogy többet kell tanulnom, hogy segíteni
tudjak embereknek, és így tanultam pszichoterápiát. Mindig inkább arra volt
késztetésem, hogy kérdezzek, kevésbé, hogy válaszoljak.
·
Főként vallásosokkal
foglalkozik?
Nem.
·
A pszichodinamikai
elméletek alapján dolgozik. Hogyan egyezteti ezt a hittel? Freudnál nincs Isten.
Ugyanabban az istenben, amelyben Freud nem hisz – én sem
hiszek. Ez az isten parancsol, szabályokat szab. A keresés az, ami közös a pszichoanalízisben
és vallásban. Maga a keresés isteni. A Tóra maga kereső-motor. A
pszichoanalitikus fogalmak eszközként szolgálnak ahhoz, hogy az ember az egyedi
történetét megismerje, mint ahogy minden tórai elemnek eszköznek kellene lennie
ahhoz, hogy az ember megismerje a lelkét, amely isteni, végtelen, egyedi.
·
De a pszichodinamikai
elméletekben nincs spirituális vagy transzcendens dimenzió. Freud durva
dolgokat írt a vallásról.
Mert látta a vallás hatását az emberekre, ahogyan korlátozza
őket. A vallások többsége, beleértve a judaizmust is eltorzítja az embereket,
minták követésére kényszeríti, hamis élethez vezeti őket, amit olyan szabályok
irányítanak, amelyek nem teszik lehetővé, hogy valóban megismerje önmagát.
Freud a konfliktusokkal foglalkozott. A judaizmus mélységében is vannak
konfliktusok – a rossz ösztön és jó ösztön között, vagy a test és a lélek
között. aközött, hogy Isten irgalmas és megbocsátó, és ugyanabban a mondatban,
hogy ’nem tisztít, az apák bűneit a fiakon kéri számon’. Minden emberben
megvannak ezek a dolgok. Freud azt mondta az embereknek, hogy találkozzatok a
rossz oldalatokkal, ne nyomjátok el őket. A Talmud azt mondja, ne azt mondd,
hogy nem tudok disznóhúst enni, éppen ellenkezőleg, mondhasd, hogy akarok
disznóhúst enni, meghalok, hogy disznóhúst ehessek, de nekem tilos. Nézz szembe
ezzel a konfliktussal, és egészségesebb leszel. Aki azt mondja, hogy nincs
vágya semmire, hogy csak imádkozhasson reggel, délben, este, az hazudik.
·
Nem elismerni a
konfliktust, nem foglalkozni vele, ez olyan hit, amely nem élő. Nincs benne
feszültség
Freud találkozott emberekkel, akiknek minden tudásuk az
volt, hogy kell, kellene, kell. Lehetséges, hogy ha egy szefárddal találkozik,
aki azt mondja neki, hogy bizony élvezi azt, hogy reggel négykor felkel a
szlichot imákhoz, az egész felfogása a vallásról más lett volna. A legtöbb
vallásos ember, engem is beleértve így nőtt fel, mondták, hogy tedd ezt, és ne
tedd azt. Ha jó leszel, minden rendben lesz, és ha valami nem jót teszel, érezd
a lelkifurdalást. És vannak fokozatok abban, hogy mi van rendben, mi nincs. A
terápia kétségbe vonja ezt. Ha valaki terápiába jön, mert frusztrált attól,
hogy nem sikerül neki a legjobb teniszezővé válni, akkor megkérdezik tőle, hogy
miért gondolja, hogy jó teniszezőnek kellene lennie, lehet, hogy inkább
hegedűművésznek termett. De a vallásos embert arra tanítják, hogy vallásosnak
kell lenned, cádiknak kell lenned, ahelyett, hogy azt mondanák, itt vannak azok
az eszközök, amelyekkel kutathatsz.
·
Parancsolatok és
szabályok mint az ön-keresés eszközei
igen. A parancsolatok és szabályok pusztán eddig visznek el.
Egy szó mint száz, senki nem tudja neked megmondani, hogy rendben vagy-e, és a
fontos az, hogy megpróbáld és legyenek a szándékaid jók. „Amikor eltakartad az
arcod, rettegtem.” – mondja Dávid király. Isten arcának eltakarása, ez akkor
van, amikor érzem, hogy rossz vagyok – ez nem külső valami. Sokan hagyják el
Istent, nem azért, mert borzalmakról hallanak a világban, hanem amikor velük
történik valami rossz, amikor egyszercsak megértik, hogy képesek gyűlölni,
dühödtnek lenni és ellenségesnek, és neheztelni.
·
Akkor hogyan határozná
meg a hitet?
Lehetetlen valójában meghatározni a hitet. Ez olyan, mint
madár a kézben – ha erősen tartom, túl erősen, akkor megfullad, ha lazán, akkor
elmenekül. Az egész életünket azzal töltjük, hogy keressük, mi is ez valójában,
és maga ez a keresés az, ami meghatározza az embert. Nem a válasz. Az eljövendő
világ majd megmutatja. Az ember önmaga előtt áll. Önmagát ítéli meg. Amikor meg
fogják kérdezni őt, hogy vajon hisz-e, akkor majd magára kell néznie, a saját
szemébe, és kérdezni – van hitem? Ez nehéz kérdés. Isten nem adja meg a
válaszokat. Nincs a végén értékelő lap.
·
Talán kissé romantikus a
részemről, de mindig úgy kapaszkodtam a hitbe, mint biztonsági hálóba.
Nem. Jó esetben erőt ad az embernek együtt élni a
kérdésekkel. Szenvedés és megpróbáltatások mindig lesznek az életben.
·
Buddha mondta ezt.
És a Tóra is. „Ami volt, az lesz is.” Kohelet. A Midrásban:
Mésztől és vetett téglától jönnek, mészhez és vetett téglához mennek. (בטיט ובלבנים הן עומדים, ולטיט ולבנים הן
הולכים ) Azaz az élet nehéz, nehéz volt, és nehéz lesz. Látszólag
minden vallás reményt nyújt, de minden hívő ember tudja, hogy a vallás
semmilyen reményt nem nyújt, sem nem biztonságot. Isten nem ad biztonságot, és
nem is mondja, hogy biztonságot ad. Ezek azok az emberek, akik akarják és
keresik a biztonságot.
·
Akkor mondjuk, hogy a
vallás nem nyújt biztonságot. Biztos, hogy jelentést nyújt. Nagyon egyértelmű,
fenntartandó határokat és kereteket.
Azt gondolom, hogy az emberek többsége összetéveszti a
jelentést a keretekkel. Mindnyájan szeretjük a keretet, de ez nem ad értelmet,
jelentést. Az igazi vallási gondolkodók káoszban éltek. A lélek sötét
éjszakájában. Megélték ezt, és tudták, hogy ebből nincs menekvés. Hogy a
jelentés az a valami, amit állandóan keresnek, és nincs rá meghatározott
válasz, csak lehetővé teszi az embernek, hogy folytassa a keresést. A hit erő,
lehetőség, hogy szembenézzünk a kétséggel, az ismeretlennel, a félelemmel
mindentől.
·
Együtt élni a kétséggel
– ez az ideálod?
Igen. És nehéz így élni, mert nehéz arra emlékezni, hogy
Isten sem nem irgalmas, sem nem könyörületes, nem nem késedelmeskedik a
haragja, hanem ezek az élményünket, a kivetítésünket leíró ismeretelméleti
fogalmak.
Valójában lehetetlen bármi jót
elmondani az Istenről. Nem él nem létezik nem akar és nem bölcs. Majmonidész
forradalma elrepült a vallásosok többségének a feje felett. A buddhisták nagyon
tudnak azonosulni ezekkel a dolgokkal. A valóságot lehetetlen szavakba
foglalni.
·
Mostanában sokat
beszélnek Izraelben az identitásokról és megfeleltetésükről: ki az igazi
cionista. Ki az igazi zsidó. Ki az igazi izraeli.
Már a kérdés maga arra utal, hogy a társadalmunk beteg. Nem
találkoztam még olyan franciával, aki megkérdezné, hogy ki az igazi francia,
vagy olyan skandinávval, aki megkérdezi, hogy ki a skandináv. Nem foglalkoznak
ezzel a kérdéssel. Derrida mondja, hogy az a zsidó, aki megkérdezi, hogy ki a
zsidó. Fura azzal a témával foglalkozni, hogy ki izraeli. Ennek nyilvánvalónak
kell lennie, és ebben a tekintetben a jobb és a baloldal ugyanazt a hibát
követi el. Mindkettő a kirekesztés, gyűlölet és ellenségesség nyelvét beszélik.
Egyik fél sem kérdezi meg magától, honnan ered a szükséglete, hogy úgy érezze,
ő jobb, mint valaki más.
·
Mindkét fél negatívan
határozza meg magát. Talán mert elvesztettük a közös nevezőt.
Így van, és így lehet, hogy pont a vallási vízió tud működni
– az a vízió, amely szerint nem a múlt alapján határozzuk meg magunkat, hanem
társadalom vagyunk, amely céljaival vagy eszméivel határozza meg magát. Lehet,
hogy meg lehet találni a közös nevezőt a társadalom részei között a jó lelkűség
és irgalom értékei melletti elköteleződéssel – igen, tudom, hogy ez
utópisztikusnak tűnik, azonban éppen emiatt választotta Isten Ábrahámot. Egy új
társadalom létrehozásához fajtól és nemtől függetlenül, egészséges emberek
létrehozásához, akik a jó által határozzák meg magukat, és nem negatívumokkal.
·
Ez lehet vallási
jövőkép, de biztosan nem vallási diskurzus.
Nem. Ez senkinek nem diskurzusa.
·
De azt gondolod, hogy ez
lehetne vallási diskurzus
Így van. Az a vallási diskurzus, amely szerint olyan
társadalmat akarunk építeni, amelyben az emberek jók egymáshoz, és az egész
világ jó lesz. Hogyan lehet az, hogy emberek ne akarnák, hogy másik embernek jó
legyen? Hogyan lehet nem akarni, hogy jó legyen például az araboknak?
·
Láthatóan lehetséges.
Tény. Ha valami van, akkor pont a fordítottja. A történelem során a vallás
szolgáltat érveket gyűlöletre a másik ellen és elüldözésére
Talán mert fenyegetettségben él. Azt hiszi, hogy ha másoknak
jó lesz, neki nem lesz jó. De az kell, hogy a cél legyen, hogy a világban
minden embernek jó legyen. Ha ez nem így van, nem lesz megváltás/felszabadulás.
Soha semmi jó nem származik a háborúból. Ha az ember úgy fog gondolkodni, hogy
minden embernek jót akarjon, a muszlimnak, a zsidónak, a kereszténynek – a
világban Isten közelsége lesz.
·
Egyetlen irányzat sem
mondja ezt.
Például a szufik beszéltek az együttérzésről.
·
Úgy értem, a zsidóságban
A haszidizmus beszélt róla.
·
Ezek az elvek elvesztek
a politika nyelvére fordításban. Ha már valamit, akkor azt láthatjuk, hogy a
zsidóság egyre rasszistábbá válik.
Az az érzés, hogy jobbak vagyunk, egyszerűen elkúr minket.
Nincs más szó erre. Belülről rombolja a zsidóságot. Olyan zsidóságot hoz létre,
amelyben ténylegesen nem kell emberként fejlődnöm. Pedig minden vallásban ez a
közös ideológiai alap, hogy az ember törekedjék arra, hogy egyre jobb legyen.
Van az a majdnem csak rasszista felfogás, amely szerint
’zsidónak születtem, így minden oké velem’, ennél többre már nincs is szükség.
Így gondolkodik nagyon sok ember. Hogy ez elég. Azt gondolom, hogy ennek
másként kell lennie. Abban a tudatban, hogy csak akkor vagyok kiválasztott, ha
én is választok, és ha a kérdésem minden pillanatban az, hogy szeretek-e
eléggé.
Nincs annak értelme, hogy szeretem Istent, ha nem szeretem
az emberi lényt. Hinni Istenben és nem hinni az emberekben, ez nem valódi hit.
A rasszizmus súlyos baj, ma az országban az egyik legkomolyabb. És beleivódott
a génjeinkbe. A zsidó felsőbbrendűség érzése.
·
Mert ’titeket
választottalak minden nép közül’.
Igen, de mit jelent, hogy titeket választottalak? Mi is
választottunk. Amikor Istent választom, akkor választ ő engem. Szereted a
lányodat, függetlenül attól, hogy mit mond vagy tesz. Ez minden ember
szükséglete, szeretve lenni, és elkötelezettnek lenni. Amikor valaki szeret egy
nőt, akkor nem mondja, ’szeretlek, de van, aki szebb nálad.’ Nem lát mást. És
ha valaki azt mondja neki, hogy ’van szebb nő’, ez egyáltalán nem érdekli őt.
Ami Istent illeti, nincs olyan, hogy ő engem választ, ha én nem választom őt.
Ez nárcisztikus, tisztán nárcizmus, hogy valaki pusztán élvezi Isten
szeretetét.
·
Tehát a nárcizmus téríti
el a zsidókat?
Igen. Az az igény, hogy valaki azt érezze, ő jobb másoknál,
ahelyett, hogy megértené, hogy egyenesen állni és a valódi önazonosság abból
fakad, hogy ő egy ember, aki szeret. Az a gondolat, hogy jobb vagyok másoknál,
mert Isten 3000 évvel ezelőtt mondott valamit, ez nagyon rossz. Azok az emberek
boldogok, akik összhangban vannak azzal, amit csinálnak. A vallás és a
pszichológia ebbe az irányba próbálja őket mozdítani. Amikor valaki olyannal
foglalkozik, ami kiteljesíti őt, akkor nem esik a nárcizmusba, nem kezd
összehasonlításba. Álmodom a kétség nyelvéről, az alázatéról.
·
Ez mit jelent?
Mi történne, ha egy politikus azt mondaná, hogy nem tudom,
ezek a lehetőségek, és ezek közül kell választani. Igazi erő van abban, ha
mondja ’nem tudom’. A Talmudban van, hogy meg kell tanulni azt mondani, hogy
nem tudom. Egyszer megkérdezték a dalai lámát, mit gondol a halálról, és az
egyetlen lehetséges intelligens választ adta, ’kíváncsi vagyok’. Senki nem
tudja, mi történik aztán. Aki biztos abban, hogy van azután élet, az gyáva, és
aki biztos abban, hogy nincs utána élet, az gyáva. Az egyetlen lehetőség
kíváncsinak lenni. Az igazi vezetőnek képesnek kell arra lennie, hogy
beismerje, hogy nem tudja.
·
Ez a judaizmus, ahogy Te
látod, utópisztikus. Ez még csak lazán sem kapcsolódik ahhoz, ami zajlik a
Földön.
A judaizmus utópisztikus. Ez tény. Mi ez a hit a Messiásban?
Ez utópia. Ez nem hit, hogy valaki jöjjön és minden legyen rendben. Ez azt
mondja, hogy jobb tud lenni, és még jobb. A Messiás nem a vég. Ő az a dinamikus
fogalom, amely állandóan fejlődik. A próféták egy jobb világról beszélnek.
Nincs értelme a zsidóságnak anélkül az akarat nélkül, hogy minden jobb legyen.
·
Mi tehát a megoldás? Mi
az a legnagyobb kihívás, amellyel ma a judaizmus, annak minden ága szembenéz?
A nyelv és a célok radikális változása. Pontosan mit is
keresünk micva-teljesítés közben? Az uralkodó ortodoxia felfogása az, hogy az
ember egy gépezet, és a micvák a működési kézikönyv. Ez lekezeli Isten képét.
Nem gondolhatom azt, hogy zsidó vagyok, mert a nagyapám zsidó volt. Ez nem
releváns. Ez olyan, mintha azt mondanám, hogy mivel nagyapám egy golfklub tagja
volt, nekem is oda kell tartoznom. Kell, hogy legyen célunk. Lehet, hogy nem
értünk egyet az út tekintetében, de a célok közösek kell, hogy legyenek.
·
Mik legyenek ezek a
célok? Ezek az értékek?
Szeretetteli gondoskodás (חסד), jog, jótékonyság. Együttérzés. Annak
megértése, hogy van isteni, de nincs Isten. Annak az embernek a szívében
található Isten, aki jót tesz. Mindenki megválaszthatja az útját az
együttérzéshez. Van, akinek elég, hogy vegetáriánus, de nem kell azt hinnie,
hogy abban kevesebb az együttérzés, aki húst eszik. Nem eszem húst – és nem
tulajdonítok magamnak jó lelket csak ezért. Lehet, hogy van valaki, aki nálam
sokkal jobb lelkű, és eszik húst? Lehet, hogy sokkal tudatosabb, érzékenyebb,
mint én annak ellenére, hogy nem tart szombatot? Mindnyájan találkozunk
fantasztikus emberekkel, akik a jó felé törekszenek – micvatartókkal és micva
nem tartókkal. Az a közös bennük, hogy jelen van bennük mindaz, amiről a
próféták beszélnek. Szeretetteli gondoskodás, jog, jótékonyság, együttérzés.
·
Gondolod, hogy a vallást
és az államot szét kell választani?
Azt hiszem, hogy a legtöbb dolognak ez csak jót tenne. Az
embereknek akkor választaniuk kell majd. Az ortodoxia aszerint határozza meg az
embereket, hogy mit tesznek, és nem a lényegük szerint. Lehetséges, hogy sokkal
több ember fog elmenni imára, pontosan amiatt, hogy az nem intézményesített. A
zsinagógámban, Tel Avivban sokan jöttek nem szombattartók a szombati imákra,
mert megértették, hogy nem akarunk belőlük megtérőket csinálni, és nem nézzük,
hogy ki vallásos és ki nem, és hogy érezhetik, hogy odatartoznak. Ez a
szétválasztás teszi lehetővé a valódi választást, és a választás a leglényegesebb
dolog. Zsidó csak az, aki állandóan választ. Ha úgy definiáljuk a zsidóságot,
mint ami valami sokkal nagyobbra vágyik, ez más lesz. A legtöbb ember, aki nem
tartja a micvákat, sodródik a lázadással és nem jó játékot játszik, ahelyett,
hogy azt mondaná: nagyobb zsidóságot akarunk, magasabbat és fenségesebbet. A
cionista gondolkodóknak utópisztikus jövőképük volt – mindenki növelheti a
tudását és a jót, ez kell, hogy az álmunk legyen.
http://www.haaretz.co.il/magazine/ayelet-shani/.premium-1.2625336
Ez az interjú és ez az ember nagyon érdekes. Nagyon tetszett.
VálaszTörlés