2018. december 9., vasárnap

Hanuka ideje


A film díszelőadásának a végén, ahol a közreműködőket sorolják fel, az is volt, hogy „blessed by rabbi …”. Megkérdeztem az én rabbimat, hogy ez mit jelent. Kapásból a válasza az volt, hogy pénzért minden elérhető. Aztán egy kicsit később azt mondta, hogy azt jelenti, hogy ortodoxok is megnézhetik.

Ezt nem nagyon hittem, egyrészt mert csókolózás is volt benne, másrészt, ha utánajárnak, hogy milyen rabbi adta a filmre az áldását, akkor nem bíznak benne. A zsidóknál elterjedt a bizalmatlanság. Ezt kevesen tudják, akik csak az összetartást látják. Van, aki háromszor tér be, hogy mindenhol elfogadják.

Aztán találkoztam azzal a rabbival, akinek az áldását kiírják. Ő azt mondta, semmit nem jelent. A felesége is filmes, és valamelyik korábbi filmtől örökölték a felírást. Közben elmondta azt a történetet, hogy a feleségéék Ausztriában forgattak, verőfényes napsütésben, és mondta az asszony, hogy egy óra múlva hóesés kellene. Egy óra múlva lett hóesés. Akkor kiírták, hogy időjárás-felelős, és a rabbi nevét.

Több sztorit nem tudott elmondani, mert elhívták Hanukát ünnepelni.

Ez volt az első év sok év után, amikor nem gyújtottam gyertyákat a Hanuka tiszteletére.
Az ünnepségen négy rabbi volt. Az alagsorban lehetett fényképezkedni ingyen. A rabbim kérdezte, hogy akarok-e vele képet. Mondtam, hogy igen. Lementünk, átkarolt, és csináltunk két képet. Szerintem arra számított, hogy hátha meghalok, és nem marad utánam semmi emlék. De így most nekem is van valami személyes emlékem tőle.

Hanukakor bő olajban sült ételeket eszünk. Én nem csináltam semmit, és ahogy eljöttem az ünnepség helyszínéről, volt egy „Langosh” bolt. Úgyhogy bementem, és kértem egy fokhagymás-tejfölös lángost. Utána felszálltam a buszra, ami tele volt. Egy srác felállt, hogy leszálljon, egy másik mutatta, hogy üljek le. Elkezdte mondani, hogy ő fiatal, és átadja a helyét nekem. Volt valami pimasz a szövegében, de csak ránéztem, és nem szóltam semmit, mert azt gondoltam, hogy nagyon fokhagyma szagom van. Egy idő után így is elhallgatott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése