2015. március 18., szerda

Amikor jövök-megyek mint zsidóban a fájás, és közben dolgozom. Ez most hosszú lesz.

Tel Avivban felszállok a megszokott állomáson a megszokott vágányra a megszokott időben érkező vonatra. A harmadik megálló szokott a reptér lenni. Csakhogy nem a repteret mondja be, hanem Ludot. Pánik. Az emeletes vonaton felrohanok a felsőre, két fiatal lánytól kérdezem, hogy mi van most. Az egyik éppen telefonál, de mondja a telefonba, hogy mindjárt folytatják, felémfordul, és megpróbál megnyugtatni, hogy Lud már csak öt perc, aztán visszamehetek Tel Avivba, és újrakezdhetem az utamat a reptérre. Nem teljesen, de kissé nyugadtabbá válok, Ludon leszállok, persze nem tudok az elektromos kapun kimenni, mert nem oda szól a jegyem, a vasutas lány segít, miközben egy ideges fiatal férfinak válaszolgat kizökkenthetetlen nyugalommal. Kiderül, hogy a férfi is, meg még egy másik is úgy járt, mint én. Oké, fogjunk taxit, hárman fizetjük, az nem lehet olyan sok. Kilépünk az állomásról, láthatóan majdnem a világ végén vagyunk, van néhány busz, de taxi sehol. Az idegesebbik férfi, akiről kiderül, hogy a reptéren dolgozik a biztonságiak vezetőjeként, hív taxit. Nyolc perc múlva jön, mondják. És tényleg.
Amszterdamból a brüsszeli reptérre akarok menni. Online megveszem a jegyet, bonyolult, kreatív eljárással kinyomtatom, semmiféle info nincs rajta mikor indul a vonat. A honlapról kinézem a 9.52-es közvetlen járatot. Ez Brüsszelbe megy, hogy onnan hogyan jutok a reptérre, azt nem tudom megnézni. Pályaudvar, két embertől kétféle infót kapok, azt viszont egységesen állítják, hogy a 9.52-est nem indítják el, nincs elég vonat. He?!? Hahó, Európában vagyunk, nem Ázsiában! Még szerencse, hogy a repülőm csak este indul. Előbb-utóbb csak eljutok oda.

Elindítottuk a következő coach-képzést. Az egyik résztvevő a második este hihetetlenül lesújtó véleménnyel van. Valaki kéri, hogy fejtse ki, de leállítom, most nem, majd holnap. Nem magyarázom el, miért nem, de túl fáradt vagyok ahhoz, hogy kezelni tudjam, ha több irritálót hallok. Másnap reggel jön, majd elmegy, dolga van, ezt tudtuk előre, ebéd után jön vissza.
A délelőtt során a felmerült igények mentén haladunk. Elméleti, történeti háttér, az elméleti háttér gyakorlati megnyilvánulása, 15 perces akvárium valakivel, aki kilépett a munkahelyéről rettentő sok sérelemmel, sérüléssel, fájdalommal. Még szépítgeti, még próbálkozik a pozitív gondolkodással, az indulatát még visszafelé fordítja. Sem a pozitív gondolkodással, sem az önmarcangolással nem töltünk időt, nem engedem a rövid időnket elfecsérelni. Elég hamar kiderül, hogy az érzéketlen és hímsoviniszta  főnökére dühös. Segítek neki káromkodni erősen és hangosan. Valami történik, később mondja, hogy megkönnyebbülést érez. A munka nagyja még hátravan, de egy részével egyedül is fog boldogulni.
A csoportban van, aki precízen figyeli, hogy a tanultakból mit alkalmaztam, van, aki észrevesz olyan dolgot, amiről csak később tanulunk, van aki nemigen jut szóhoz, és van, akit megdöbbent, amit látott. Ezzel még dolgoznunk kell. Nem tudom beszabályozni, hogy mennyire legyen gyenge vagy erős a beavatkozás hatása, csak utólag tudom kezelni, többé-kevésbé.
Emberünk ebéd után becsatlakozik, megy tovább érdekesen, de közel nem izgalmasan a délután, aztán a zárókörben azt mondja, hogy nem tudja mi történt, pláne hogy itt sem volt, de ez zseniális. Nem kérdeztem meg, azóta is találgatok, hogy vajon mit élhetett át.

Hidegrázást kapok a ’hogyan érjük el a boldogságot’ kamuzástól. Hogyan lehetnék boldog, amikor olyan világban élek, ahol emberek szenvednek közel s távol egyaránt? Igaza van a távol-keletieknek, úgy hogy kiüresítem magam, megszakítom a kapcsolatot magammal is, a világgal is. Csakhogy az én életem értelme nem az, hogy bár erre a világra születtem, de meg is szakítsam a kapcsolatot vele még az életem során. Ha jól sejtem, a halál pont erre szolgál. Nem akarom elérni a halál megnyugtató állapotát még az életem során.

Ha valaki karizmatikus, és csak egy hajszálnyit is hiányos az a képessége, hogy rálásson a hatására, akkor manipulátorrá lesz. Ő is, közönsége többsége  is imádni fogja a helyzetet, csak néhányan  próbálja meg figyelmeztetni, de azokat maga a közeg rekeszti ki mint kerékkötőket a fejlődés útjában. Ha ez a kerékkötő is karizmatikus, kétfelé szakadhat a rendszer.


Olvasom a ’Yes we care’ c. könyvet, Gestaltosok írták, a társadalmi környezetről, annak hatásáról, a környezettel való munkáikról. Közben az jutott eszembe, hogy nem egy objektív összehasonlítást kellene írni a zsidóságról és Gestaltról, amiről még évekkel ezelőtt Gáborral beszélgettünk, hanem egy teljesen szubjektívet. Bennem, nálam a zsidóság és a Gestalt. Amint le akartam írni az első összehasonlító mondatot, máris rájöttem, hogy nem igaz, amit gondolok. Attól tartok, ez lesz a mindig akartam, de soha meg nem valósítottam alkotás. Egy azért megvan: tikun olám, a világ jobbítása mint feladat – a zsidóknál is, a Gestaltban is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése