2011. május 30., hétfő

Itt és most, messze távol

Beleszerettem ebbe a lakásba. Múlt pénteken, amikor megnéztem, izgatott lettem. Szombaton a zsinagógában ima közben eszembe jutott, és megint izgatott lettem, újra látni akartam. Tudtam, hogy a háziúrnak, ha nem akar átköltöztetni, azt fogom mondani, hogy akkor maradok, de közben át akartam költözni.

Amikor megérkeztem, takarítással kezdtem, Semmimet nem akartam bepakolni a szekrénybe, amíg ki nem mosom. Éjszaka volt már, mire végeztem, úgy hogy csak azt takarítottam ki, ami a legfontosabb volt. Elfáradtam. Másnap folytattam.

Az állandó háttérzajt kezdem megszokni. Van egy előnye. Tudok hangosan énekelni, nem tartok attól, hogy zavarok vele valakit. Már skáláztam is. Ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma-ma. Fél hanggal feljebb: mi-mi-mi-mi-mi-mi-mi-mi-mi, és így tovább, ahogy akkor csináltuk, amikor gyerekkoromban énekkarban énekeltem. Mindig is az altban énekeltem, otthonosabban mozgok a mély hangokkal. De zavar, hogy annyira leszűkült a hangterjedelem, ahol még ki tudok adni hangot, és amikor a zsinagógában énekelek, megcsuklik a hangom.

A kedves amerikai szomszédok elmentek. Most az egész lakásban egyedül vagyok, úgyhogy pénteken a nappalit is felmostam. Vicces, hogy kétszer akkora az asztalom, mint eddig, mégis ugyanúgy el kell pakolnom, amikor enni akarok, mint eddig. Kétszer akkora a hűtőm is, mégis ugyanúgy tele van. Kényelmesebb itt. Ráadásul van mosógép és szárítógép. Találtam egy billerbeck párnát, ezt nyilván valaki itthagyta, mert egyébként szivacspárnák vannak. Kimostam, megszárítottam a gépben, ezt viszem majd magammal. Ez lesz a hely ajándéka nekem. Most nyaralok a tenger mellett.

Marci hatvan éves. Fura. Nekem még mindig az a tíz év körüli, akivel kergetőztünk az asztal körül, bunyóztunk, és lehülyéztük egymást. És aki kéthetente elment a könyvtárba két könyvtárjeggyel, és hozta haza a könyveket, amiket esténként csöndben egymás mellett heverve olvastunk hárman, ő, anyu és én. TV-nk nem volt, olvastunk, aztán leoltottuk a villanyt, és énekeltünk elalvás előtt. Télen fáztunk, és akkor összebújtunk. Napról napra éltünk. Eszembe nem jutott volna, hogy Izraelben fogok kikötni.

Most hosszúak a szombatok. Az ebédet követő alvás után olvasni kezdtem az "Utas és holdvilág"-ot. Délután el akartam menni a zsinagógába tanulásra, de aztán maradtam a könyvnél. A gyerekkori olvasásokat hozza vissza. Olvasok, felkelek, eszem, iszom, olvasok tovább.

Szerb Antal ezután a könyv után nem is nagyon tehetett mást, mint amit tett, hogy nem engedte magát megmenteni, hanem meghalt a többiekkel Balfon, pedig tudta előre, hogy meg fog halni. Ezt szinte végig éreztem, de legfőképp az egyik utolsó mondat után, hogy mindenki csinálja meg a saját egyedi halálát.

Ma elmentem a zsinagógába tanulásra. Rút könyve, amit olvasunk majd Savuotkor. A tanulás címe az volt, hogy ki az igazi hős Rut könyvében. Megragadott egy mondat, hogy attól függ, hogy ki a hős egy történetben, hogy mit tekintünk a történet fő mondanivalójának. Lehet, hogy nem ezt mondták, mert héberül beszéltek, de ezt értettem, és tetszik. Aztán hazafelé jövet az jutott eszembe, hogy Naomi a vezető, aki előre gondolkodik, kitalálja, hogy mások hogyan működnek, és gondoskodik azokról, akik alá vannak rendelve. Rút, a betérő a tökéletes követő, és Boáz mintha Istent jelenítené meg, mindene megvan, és jutalmazza a jóságot. Úgy is lehet talán értelmezni, hogy Boáz az Isten férfias vonásainak megjelenítője, Naomi a nőieseké, és Rút maga a zsidó nép. Így az is érthető, hogy az ő leszármazottja lesz a Messiás. Lám, a lakástól eljutottam a Messiásig. Jó nagy utakat teszek meg.

9 megjegyzés:

  1. még mindig nagyon jó olvasni téged :)

    VálaszTörlés
  2. Jajj, de jó! Kevesektől kapok reakciókat, és nagyon boldoggá tesznek. Talán azért is, mert annyira személyesen írok (legalábbis így élem meg), hogy nem mindig vagyok biztos benne, hogy másoknak ad valamit.

    VálaszTörlés
  3. Én sokszor nem tudok mit reagálni a bejegyzéseidre. Jönne az inger, de nem találok rajta "fogást". Olyan értelemben, hogy sok történés, sokféle érzelem van általában egy-egy bejegyzésben...és nehezen választok ki belőle egyet. Azt érzem, hogy hosszú levélben tudnék rá reagálni, de rövid kommentben nem.
    És tökre nem várom el, hogy úgy írj, hogy tudjak reagálni, nekem az is oké, ha csak olvaslak :)
    Mert így is ad, elgondolkodtat, meg önmagában az is jó, hogy bepillantást engedsz a mindennapjaidba.

    csókok

    VálaszTörlés
  4. Egyetértek Andrissal. És Ila, nagyon nagyon jó a képed
    Puszi:
    Vera (Naomi)

    VálaszTörlés
  5. Éppen a napokban jutott eszembe, hogy milyen rég elmentél már, és milyen furcsa, hogy már vége is az ulpánodnak. Aztán arra gondoltam, hogy szerencsére van a blogod, és ettől úgy érzem, mintha közel lennél. :)
    Amúgy valamelyik szombaton teljesen olyan érzésem volt a zsinagógában, hogy mindjárt belépsz...

    VálaszTörlés
  6. Köszi fiúk-lányok! Jó arra gondolni, hogy nem engedtetek el. Nem eresztettem még itt annyira gyökeret, hogy elég érzelmi táplálékot kapjak. Szükségem van rátok.

    VálaszTörlés
  7. megy a virtuális ölelés

    VálaszTörlés
  8. Nekünk meg Rád van szükségünk! :) De eressz csak nyugodtan gyökeret, ez ne tartson vissza, mi is ott leszünk nemsokára! :)

    VálaszTörlés