2011. január 25., kedd

Hétköznapok hétköznapja

Az első gombalevesem itt. Új fazékban, új főzőlapon, új fakanállal. Új mobillal fényképezve, és végre sikerült elküldenem a saját címemre. Előbb-utóbb kiismerem a mobilomat is.

Tegnap K-val fagyiztam, P-vel és itteni barátjával vacsoráztam. Velem együtt három teljesen különböző stratégia a meghonosodásra. Az egyik: férj, lakásfelújítás, állás, ulpán. Ezt nem bírnám. A másik: az üzleti életbe bekapcsolódás, az itt élés helyszíneinek előkészítése, félév után kijövetel. Az enyém: baráti kapcsolatok előkészítése, itt először ulpán. Az övék alapos és gondos. Biztos működni fog. Az enyém kényelmes. Remélem, működni fog. Azért bizonytalan vagyok benne. Mindenesetre a báránysült, a beszélgetés, a borozgatás nagyon jó volt.

Szombaton a zsinagógában a Tóraolvasás előtt izgatottan ficeregtem. Aztán mikor kivették, és körbevitték a férfirészlegen, hátrarohantam. Egy fiatal nő állt ott, kézmozdulattal kérdeztem, azt mondta nevetve, ő ehhez túl primitív. Beálltam a paraván végéhez, és átvettem a Tóratekercset. Körbevittem a női részlegen, hogy mindenki megérinthesse, aki akarja. Egy kislánynak kicsit lejjebb is tartottam, mert ő is érinteni akarta. Aztán a paraván elején átadtam. Nagyon boldog voltam! Tóraolvasás után megint körbevittem. Viszont hétfőn elfelejtettem elmenni a tanulásra. Na, majd a jövő héten.

Az ulpánon majdnem minden nap késve érkezek be. Soha, semmikor nem késtem, erre mindig vigyáztam. Itt meg akkor indulok, amikor kezdődik az óra, így negyed órát kések. Éppen akkor érkeztem, amikor az egyik tanuló és a tanár vitatkozott azon, hogy szombaton lehet-e tanulni. Ahogy beléptem, a tanár mondta, itt van a mi rabbink, majd ő megmondja. Amikor válaszoltam a kérdésére, akkor a tanuló elfogadta a választ. Én vagyok az egyetlen szombattartó a csoportban.

A második részben minden nap van tíz perc, amikor zombi leszek. De ezt most már tudom, azt is, hogy a szünet alatt visszatér belém az élet. A héten elkezdtük a múlt időt. Ezt már tudom, így nem nehéz, de az írás tempója megterhel. Viszont arra is rájöttem, hogyan tudom az írott gimelt és zájint megkülönböztetni, így nem kell mindig megnéznem. Gyorsul az írásom. Elment egy lány, visszament Mexikóba, folytatja az egyetemet.

Ma a tanár azt mondta, Izraelben nincs háború, de béke sincs. Végigvettük a szomszédos országokat, melyikkel milyen a viszony. Egyiptomra azt mondta, "hideg béke" van. A katonaságról azt mesélte, hogy törvény van arra, hogy legalább háromhetente hazamehessenek a katonák. Ha két hétig nem megy haza a fia valakinek, akkor az anya felháborodottan felhívja a tábornokot. Egyszer az ő fiának a parancsnoka felhívta őt, hogy a fia mindig elkésik, és nem tud mit csinálni vele. Nagy urak itt az anyák!

Nézem a híradót, a műsorvezető olyan gyakran vágja félbe az interjúzott személyt, ahogy a magyar TV-ben nemigen viselnék el. Aztán nézem az időjárás-jelentést, és nem értem, hogy miért szombattal kezdik. Egy idő után rájövök, hogy balról kezdem a táblázatot nézni, ahelyett, hogy jobbról kezdeném.

Elment az áram. Az egész házban, így megismertem a szomszédasszonyaimat, amikor kijöttek belenézni a sötétbe. Az egyik amerikai lehet a kiejtése alapján, a másik orosz. Az amerikainak adtam mécseseket, hogy tudjon világítani, az orosznak volt gyertyája. Elmentem vásárolni, hátha addig visszajön az áram. Akkor láttam, hogy az egész utcában sötét van, sőt, a Nordaun sem működnek a közlekedési lámpák.

5 megjegyzés:

  1. ezért küldted a viccet a jiddise máméról? ;)

    VálaszTörlés
  2. aztán lett áram?...és pont gombaleves, brrr

    VálaszTörlés
  3. Csakis azért gombaleves, hogy ne hiányozzon neked a főztöm.

    Lett áram, még mielőtt végigégtek volna a mécsesek.

    A zsidó anyás vicc véletlenül éppen ma érkezett.

    VálaszTörlés
  4. Gyümölcsökkel, zöldségekkel hogy állsz? Szoktál ilyesmiket is enni? Van kint valamilyen különleges gyümölcs vagy zöldség, amit megszerettél, és mondjuk itthon nem ettél előtte?

    VálaszTörlés
  5. Avokádó, fekete olajbogyó, hering, afarszemon, füge. Azt hiszem, nincs olyan, amit korábban ne ettem volna. Láttam kaktuszgyümölcsöt is, de még nem ettem. Az eper nagyon finom. Sok humuszt eszem. Előbb-utóbb fogok csinálni is.

    VálaszTörlés